• סיון גונן

טיפים משני חיים בארגון המטבח שישפיעו על התזונה והמשקל שלכם


קערת פירות על שייש במטבח
מטבח מסודר ומאורגן גורם לנו לאכול בריא ומאוזן יותר

לא תאמינו, אבל ישנו מחקר המציג את הקשר בין ארגון מטבח והרגלי התזונה שלנו.

את המחקר ערך פסיכולוג המזון בריאן ואנסינק מארצות הברית. הוא פירסם שני ספרים

ומאמרים אקדמיים רבים בנושא, המסבירים איך גורמים ויזואליים במטבח משפיעים על האכילה שלנו.

תוצאות המחקר שלו עוררו בי עניין רב והחלטתי לכתוב לכם את עיקרי הדברים.

הידעתם למשל שמטבח מבולגן, לא רק גורם לנו לאכול יותר, הוא גם מעודד אכילה לא בריאה,

לא מאוזנת ולא מודעת.



במחקר גילו שאנשים ששהו במטבח מבולגן, עם כלים מלוכלכים, עיתונים ישנים.... ,אכלו

פי שתיים יותר מאנשים ששהו במטבחים מסודרים ונקיים.

נקודה מעניינת נוספת שגילה ואסינק באחד הסקרים שערך היא שאנשים שהחזיקו על דלפק המטבח קופסת דגני בוקר, שקלו תשעה ק"ג יותר מאלו שלא. ואם כבר מה שעדיף לשים על הדלפק היא קערת פירות. במחקרו גילה ואסינק שאנשים ששמו בדלפק המטבח קערת פירות, שקלו חמישה קילוגרם פחות מאלה שלא שמו קערה כזו.



לכן, ישנה חשיבות רבה למיקום של המזון שלנו. אם נמקם מזון תעשייתי ומשמין לנגד עינינו

ובמקום נגיש, (כמו על הדלפק במטבח או על המדפים בגובה העיניים במקרר או במזווה),

אנחנו פשוט נבחר לאכול אוכל זה כי הוא יותר נגיש לנו. לכן כדאי לאחסן אוכל בריא

בגובה העיניים ובמקום נגיש.

לדוגמא, קחו למשל את הפירות והירקות במקרר שלנו, בדר"כ הם מאוחסנים במגירות התחתונות.

המלצתו היא להעביר את הירקות והפירות למדף העליון בגובה העיניים ואת המאכלים הפחות בריאים מומלץ לאחסן במקום הכי פחות נגיש. נשמע הגיוני אבל לדאבוני אנו עושים בדיוק את ההיפך ושמים את כל הירקות והפירות עמוק בתוך המגירה במקרר. הגיע הזמן לשנות!

לסיכום,אחד הממצאים החשובים שגילה הוא שיצירת סביבת עבודה נעימה במטבח, תורמת בצורה משמעותית למוטיבציה ולרצון שלנו לבשל אוכל מזין ובריא. את הקשר הזה, אני לגמרי יכולה להבין.



כאשר אני מעבירה הרצאות שעוסקות בסדר וארגון במטבח, אני מדברת לא מעט על כך

שמטבח עמוס ומבולגן, מעבר לכך שזה יוצר בלגן ועומס בעין, זה יוצר תדר של דחיסות ועומס

בתחושה שלנו (אגב לא רק במטבח או בחלל המרכזי, זה תחושה שמתפשטת בכל הבית).

בנוסף לכך, כשיש בלגן, עומס, ליכלוך במטבח תסכימו איתי שהמוטיבציה שלנו לבשל אוכל מזין

היא לא בשמיים. ואז אנו חוטפים מה שבא ליד ,ולא משקיעים מחשבה במה שאנו בוחרים להכניס לתוך גופנו.



בנוסף לכך ראינו, שמיקום מוצרי המזון במטבח הוא קריטי לפי המחקר. עד היום המחשתי

בהרצאותיי את החשיבות של מיקום אביזרי המטבח אך לא השקעתי מחשבה למיקומו של המזון שלנו במרחב זה והשפעתו. ופה שתי הנקודות מתחברות לי.

בהרצאותיי אני מלמדת שאם ברצוננו לייצר מרחב נעים, מאוורר, פרקטי ומסודר במטבח,

על המטבח להכיל כמה מאפיינים עיקריים: המאפיין הראשון מדבר על כך שכלי המטבח והמזווה צריכים להיות פרקטיים ושימושיים וממוקמים במקום נגיש- אחרת לא נשתמש בהם.

עלינו להבין שאם עליי להתכופף, להזדחל לתוך הארונות כדי לאתר סיר רצוי, אז יש כשל באירגון של המטבח. או אם הבלנדר שלי תקוע באחד הארונות הגבוהים, וכל פעם עליי להביא סולם קטן כדי להוריד אותו, אז יש כשל ארגוני במטבח והוא משפיע שורה תחתונה על מה שנכנס אליי לגוף.



המאפיין השני שאני מלמדת בארגון מטבח מוצלח הוא לייצר מטבח קל לניקוי..

אם המטבח שלי קל לניקוי ומה שעליי לעשות בסוף היום הוא רק להעביר סמרטוט, אז המטבח קל לתפעול ומאורגן מתוך מקום של חשיבה. כדי שהמטבח שלי יהיה קל לניקוי, על המשטחים להיות כמה שיותר נקיים מציוד כלומר: שום מכשיר חשמל שלא בשימוש יתמקם לו על השייש כדרך קבע. או סלסלת פיצפקעס לא תמצא את מקומה על הדלפק במטבח וכן הלאה.... רק "חפץ עם כבוד" כלומר חפץ הנמצא בשימוש יומיומי, מקבל אישור להיות על השייש (כמו קומקום חשמלי והרבה מטבחים).

אם נקפיד על משטחי עבודה מאווררים ונקיים, זה ללא ספק יגביר את המוטיבציה והרצון שלנו לבשל במטבח. אך אם עלינו להשקיע את זמן הבישול שתכננו לטובת נקיון וסדר, אז כבר לא תישאר לנו מוטיבציה ואנרגיה לעבור לחלק של הבישול ואז נפנה לאוכל יותר מנחם ופחות בריא שאפשר לשלוף ולאכול.



המאפיין השלישי והסופר חשוב אותו אני מלמדת בארגון מטבח, הוא לייצר בית לכל חפץ

ומוצר מזון במטבח. למה הכוונה? אם אנחנו מתחילים לחפש כלים, אביזרים, מוצרי מזון במזווה,

זה בדר"כ לא מייטיב עימנו. לכן לכל דבר במטבח (ובבית בכלל) צריך להיות את הבית הקטן שלו

אליו הוא חוזר בתום השימוש.

הסיר הספציפי חוזר למקומו במגירה ואת רסק העגבניות שקניתי בסופר אני מאחסנת רק במקום

ספציפי שייעדתי לרסק עגבניות במזווה ולא סתם זורקת אותו איפשהו במדף. אם אקפיד על אחסון

כל דבר במקומו, אמנע מקנייה חוזרת של רסקים לצורך העיניין.

כשיש לנו שליטה על מה קורה במטבח שלנו, שאנחנו לא הולכים לאיבוד, לכל דבר יש את המקום

שלו, ואז הסבירות שנכין אוכל שמייטיב עימנו היא הרבה יותר גבוהה. כל פעם שנרצה לבשל

או להכין שייק, זו לא תיהיה הפקת המאה והכל יהיה נגיש לנו בהישג יד..



עכשיו אם אנחנו באמת רוצים לעבור לאורח חיים בריא ולשנות את הרגלי התזונה שלנו, סדר במטבח הוא אמצעי נהדר שיתמוך בתהליך אותו אני רוצה לעבור אבל הוא לא העיקר. כמו שהחוקר ואנסינק אמר במחקרו "החיים שלנו מטורפים מדי וכוח הרצון שלנו חלש מדי" .

אכן עומס החיים גורם לנו באיזשהו שלב להיכנע למצב בבית, להיכנע לעומס ולבלגן בבית, להיכנע לתזונה הלא בריאה שנימצאת סביבנו. אנו נותנים לעצמנו אין סוף תירוצים שזה המצב ואין לנו זמן ואנרגיה לשנות אותו. ולכן אני מסכימה איתו שאנו נותנים לחיים לשאוב אותנו ואז לא נשאר לנו כוח רצון לשנות.



סדר וארגון בבית, במטבח ולאחרונה חוויתי גם תזונה מאוזנת, זה אמצעי שמשפר לנו את אורח החיים בצורה כה משמעותית. החדשות הטובות הן שלא צריכים להשתעבד לסדר הזה (בבית/מטבח/ מזון) ולחשוש ממנו, אנחנו רק צריכים לתת לו חשיבות בחיינו ולייצר תשתית שתבנה אחרייה הרגלים חדשים שישתלבו בחיינו העסוקים.



נכון, אני לא מומחית לתזונה וזה לא התחום שלי אבל אני רוצה לשתף אתכם שלאחרונה השתתפתי ואני עדיין משתתפת בתוכנית לתזונה נכונה, ירידה במשקל ופעילות גופנית לנשים עסוקות (כי כולנו תכלס עסוקות מאוד). תוכנית הראסטארט של פיטמאמא בניצוחה המדהים והמקצועי של שירלי קורן

שעומדת בראש הקהילה הזו, ולצידה צוות מדהים של תזונאיות ומנטוריות שעוזרות לך להישאר על המסלול.



נירשמתי לתוכנית כמתנת יומולדת שנתתי לעצמי כי הייתי חייבת שינוי ואף פעם לא היה לי

את הכוחות לעשות זאת לבד. כולנו יכולות הרי לקחת תפריטים ולהתחיל לעשות שינוי.

כולנו יכולות לקרוא את הספר של קון- מארי או לראות את סדרת הטלויזיה שלה

בנטפליקס ולהתחיל לעשות תהליך של סדר בבית, אבל זה אומר שאנחנו עושות?

האם אנו מתמידות לאורך זמן כדי שזה יהפוך להרגל?

לרוב לא.... זו המציאות....

כי על מנת לייצר את ההתמדה בסדר בתזונה ובבית, אנו צריכות את ההנחייה,

את היד המכוונת ואת המקום הבטוח אליו אנו יכולות להביא את הקושי, האתגרים ,

הנפילות, השאלות וההצלחות שלנו בדרך. וזה מה שעושה את ההבדל, זה מה שמייצר מחוייבות,

וגורם לנו לשים את העיקר והחשוב במרכז חיינו. לכן חשוב למצוא את המסגרת שמתאימה לנו ולצאת לדרך. גם בתהליך לסידור בית אותו אני מלווה או תוכנית של פיטמטמא "לסידור" התזונה והספורט בחיינו,אלו בדיוק התוכניות שנועדו לחזק את הכוח רצון שלנו לממש את האיזון הזה שאנו מחפשות בחיים.