• סיון גונן

איך נגרום לילדים לשתף פעולה בסידור בבית

עודכן ב: פבר 2




תודו,שאחד הנושאים

המאתגרים ביותר בבית עם ילדים,

זה ההתעסקות מולם ואיתם,

בכל הנוגע בלסדר את הבלגן.



חשוב לי לציין,

שאם לרגע אתם חושבים

שכאשר אני מבקשת

מהילדים שלי לסדר אחרייהם,

הם עוזבים את כל מה שעסקו בו,

ומתחילים לסדר,

אז בואו...הרשו לי לעדכן אתכם,

שרק בחלומות הלילה

ובצאת הכוכבים,

תרחיש כזה יכול להתקיים.



בבית סיפרנו במשפחת גונן,

אין יום שלא עובר,

בו אין שיחות, בקשות

והצבת גבולות בנוגע לסדר.



מה שכן, חשוב לי להוסיף,

שאני מאמינה בכל ליבי,

שילדים הם המסדרים ״הלאומיים״

ואני דואגת להגיד את זה,

בכל הרצאה בה אני מרצה.



למה הכוונה?

אם אנו מלמדים את הילדים,

אם אנחנו מראים להם מה עושים,

ומשתפים אותם בתהליך הסידור,

לא רק שקיבלנו חדר מסודר,

יצרנו להם הרגלים של סדר וארגון,

שללא ספק ישמשו אותם,

בחייהם הבוגרים.



תמיד אני אומרת ללקוחות שלי,

תסתכלו על גני הילדים.

לכל משחק יש את מקומו המוגדר,

הילדים לוקחים חלק בתהליך הסידור,

הילדים יודעים איפה על דבר נמצא,

ונושא הסדר לא מהווה כלל בעיה.



נוסחת קסם הסדר בגנים מורכבת משניים:

לימוד- מלמדים את הילדים איך לסדר.

התמדה ועקביות-חזרתיות

על כללי הסדר כל יום.

הילדים בגנים יודעים באופן ברור,

מה מצופה מהם ודיי ברור להם,

שהגננות והסייעות לא יתרוצצו

ויסדרו אחרייהם.



כאשר הילדים מגיעים הביתה,

הגבולות האלו מטשטשים

ואנו פחות עיקביים וברורים

לגבי כללי הסדר שלנו בבית.

ואז מתחיל הבלגן, המריבות,

בלהתרוצץ ולסדר אחרייהם,

ואין ספק שזה מתסכל כל פעם מחדש.



הינה לפניכם הסדר הדברות של קימונו,

שיעזרו לכם לגרום

לילדים לשתף פעולה,

במלאכת הסידור בחדרם ובבית בכלל:



הדיבר הראשון- דוגמא אישית,

אל תצפו שהילדים יסדרו,

אם אתם לא מקפידים על סדר וארגון.

הורה ששומר על הסדר,

נותן דוגמא אישית לילדו יום יום

ומעביר לו באופן לא מודע,

שנושא זה הינו מאוד חשוב

אחרת ההורה לא היה

מקפיד על כך יום יום.




הדיבר השני- לסדר זו מיומנות,

אם לא מלמדים את הילדים איך מסדרים,

אל תצפו שהילד יידע מה לעשות.

את רובנו לא לימדו לסדר,

ציפו מאיתנו לדעת,

כי הרי אנו ״ אמורים לדעת״

אבל לסדר זו לגמרי מיומנות,

ובגלל שניתן ללמוד אותה,

כל אחד מאיתנו יכול ללמוד

איך לסדר ולהיות מסודר.




הדיבר השלישי- שתפו את הילדים

תשאלו אותם לדעתם,

"איפה לדעתך כדאי לאחסן את...?

"איפה תרצה למקם את שולחן הכתיבה?

"איפה לדעתך כדאי לשמור את...

בדרך זו, אנו הופכים את הילדים,

לשותפים בתהליך הסידור

ונותנים להם את הבמה להחליט

איפה המקום לכל חפץ בחדרם,

וכך גם הם יזכרו לאן מחזירים,

</