איך מארגנים את חדר הילדים לשנת לימודים חדשה
  • סיון גונן

איך מארגנים את חדר הילדים לשנת לימודים חדשה

עודכן ב: 22 אוק 2019


שמתי לב לתופעה מעניינת

שחוזרת על עצמה,

בהרבה בתים אותם אני מלווה.

אין פינות למידה בחדר הילדים,

זה לא נחשב מגניב.

ילדים, בעיקר בגילאים הבוגרים,

יעדיפו פוף מדליק הפונה למסך

במקום שולחן, כיסא ומדף לספרים.



לא מעט אמהות אומרות לי:

״גם ככה הוא מכין שיעורי בית בסלון

או על השולחן במטבח,

למה צריך שולחן בחדר״?

אני מאמינה שהרגלי למידה טובים,

מתחילים בסדר וארגון במרחב.



המרחב בו הילד לומד,

משפיע באופן ישיר על איכות הלמידה שלו.

אם יש בלגן סביבו,

אם אין לו פינת נוחה ,נעימה ומסודרת,

בה הוא יכול לשבת בצורה נינוחה,

הוא ידחה את הלמידה

עד לדקה ה 99 או לא ילמד בכלל.



ואם יש פינת למידה

אבל היא עמוסה בפריטים,

שלא קשורים ללמידה המסיחים את דעת,

איכות הלמידה תושפע מהבלגן החיצוני.



אני תמיד שמה דגש בהרצאות שלי,

על הקשר בין בלגן חיצוני ובלגן פנימי,

ובעיקר אצל ילדים.

בלגן חיצוני מדכא מוטיבציה,

מבלבל אותנו,

אנו לא יודעים מאיפה להתחיל,

ואנו לא מוצאים את חומרי הלימוד,

לא מוצאים עט, מחברת.

מצב זה יוצר תיסכול המשפיע עלינו,

משפיע על הילדים.

וכתוצאה מכך, האי סדר החיצוני

מחלחל פנימה,

ויוצר אי שקט ואי סדר פנימי.



הפתרון לכל, הוא סדר שמחזיק מעמד,

וארגון נכון של מרחבי הלמידה,

כי סדר במרחב גורם לסדר בראש!



לא סתם אחת הדרכים לטפל

בבעיות קשב וריכוז,

נעשית בעזרת סדר וארגון.

שורה תחתונה- לא ממליצה לוותר,

על פינות למידה בחדרי הילדים.

עדיף שהם ילמדו בצורה מסודרת בחדרם,

ולא על השולחן במטבח.

בכך, נקנה להם הרגלים חשובים

ללמידה להמשך החיים הבוגרים שלהם.



כמה טיפים בנושא

1. התאימו את פינת הלמידה לגיל הילד

(גן/ כיתות צעירות/ כיתות בוגרות).

בגנים, אני קוראת לה פינת יצירה,

שהיא לא פחות חשובה מפינת למידה.

גובה השולחן והכיסא מותאמים לגובה הילד.

שולחן גדול מידי לילד בכיתות הצעירות,

יכול להרגיש מאיים.

שולחן נמוך מידי לכיתות הגבוהות,

ייתן לילד הרגשה ילדית ולא רצינית.

שימו לב שהכיסא לא גבוה מידי ביחס לשולחן.

כדי להימנע מישיבה כפופה ומכונסת לאורך זמן.

לילדים שקשה להם לשבת, מומלץ להוסיף "פיתה"

(כרית בלאנס מלאה באויר)

ליציבה ואיזון.



2. להגדיר מקום לכל חפץ ואביזר.

לדוגמא: כלי הכתיבה תמיד

חוזרים למקומם בסוף השימוש.

דפי לימוד של המבחן הנוכחי

מאוחסנים בתיקייה הזו.



3.שולחנות למידה נקיים מחפצים.

אם אפשר לתלות מעמדים על הקיר

לכלי כתיבה, לאחסון דפים, זה מומלץ.

אחסון מסוג זה, שומר על שולחן מאוורר

שקל לסדר ולנקות.



4. לגבי רהיטים נלווים (מגירות, מידוף).

אני ממש ממליצה כמה שפחות.

ואם רוכשים אז לא לרכוש רהיטים,

שתופסים הרבה נפח ומתנוססים לגובה.

הם סוגרים את פינת הלימוד,

וגורמים לאוירה חנוקה,

בפינת הלמידה ובכלל בחלל בחדר.

זכרו, ככל שיהיו יותר מגירות, יותר מדפים-

כך תיהיה נטייה יותר לאגור וליצור בלגן.



5. למיין דפים ולהפטר ממה שלא צריך.

כל הזמן השולחן צריך להיות מאוורר ללא דפים.

לכן, אם מתרגלים להפטר ממה שלא צריך יותר,

בעיקר לאחר מבחנים,

נמנעים מאגירת דפים מיותרת שתופסת מקום.

כנ"ל לגבי גילאים צעירים,

רצוי ללמד את הילדים,

לעשות מיון של הציורים ולהשאיר שלהם,

ולהשאיר רק את האהובים ביותר.

סיון גונן -מומחית לסדר וארגון בתים ומשרדים

info@kimonoisrael.co.il | 050-4264787

  • קימונו ייעוץ בשיטת קונמארי - פרופיל

עקבו אחריי בדף הפייסבוק ובאינסטגרם שלי, קימונו- ייעוץ לסדר וארגון

©כל הזכויות שמורות לקימונו |  עיצוב ובנייה  MEITAG